filmeu

Docente
Alexandra Figueira

Alexandra Figueira

Resume

Director of the Master's degree in Communication, Marketing and Digital Media and Deputy Director of the Bachelor's degree in Communication Sciences at Universidade Lusófona – Centro Universitário do Porto, she teaches Journalism, Strategic Communication, and Research Methodologies. Has been dedicated exclusively to Higher Education since 2021. Prior to that, and for 27 years, worked as a journalist in the media industry. Holds a PhD in Communication Sciences from the University of Minho, specialising in Organisational Communication, and has completed two postgraduate programmes – Brand Creation and Management (IPAM) and Economics for Journalists (Faculty of Economics, University of Porto). Obtained her undergraduate degree in Journalism from the Porto School of Journalism. Has published in peer-reviewed Scopus-indexed journals and has participated in several international conferences. Since 2021, has been a researcher at CICANT. Has served on academic examination panels for Master’s and Doctoral degrees. Her work has been recognised with three awards: the ANMP Journalism and Local Power Award (1st place for a collective piece and an honourable mention for an individual report) and the António Sérgio Cooperation and Solidarity Award, granted for her doctoral thesis.

Graus

  • Licenciatura
    Specialized Studies in International Journalism
  • Doutoramento
    Communication Sciences
  • Pós-Graduação
    Brand creation and management
  • Pós-Graduação
    Economics and Finance for Journalists
  • Pós-Graduação
    Company Analysis and Valuation
  • Curso médio
    Financial analysis of a balance sheet
  • Curso médio
    Bootcamp in social entrepreneurship
  • Outros
    Teaching skills certificate
  • Postgraduate Certificate
    Investigative reporting in digital platforms: How to dig into social accounts, images, ads, and messaging apps
  • Outros
    Open Day: Research Managment
  • Outros
    Open Day: Partner search and supply platforms for funding proposals
  • Outros
    Open Day: Project competition in all scientific fields
  • Postgraduate Certificate
    Going live: Building live journalism in your newsroom
  • Outros
    Arquivo.pt: Digital Skills For Media (Aveiro Media Competence Center e Arquivo.pt - FCT)
  • Outros
    E-Ducar Seminars: Developing Pedagogical Skills for Distance Education
  • Outros
    Workshop "Digital Fact-checking"
  • Outros
    IA para professores universitários
  • Outros
    LabOrders-Apoio ao utilizador
  • Outros
    PURE - A Plataforma Central de Gestão Científica da Universidade Lusófona
  • Outros
    Criar Ciência e Fazer Inovação made in Lusófona

Publicações

Edição de número de revista

  • Verdes Anos do Jornalismo, 13

Artigo em revista

  • 2025-03-07, O uso do questionário para observação de uma rede de netativismo pela educação (Scopus), New Trends in Qualitative Research
  • 2025, Transparency of new business models with the State: Portuguese media companies and the boundaries of journalism (submetido), Communication & Society
  • 2024-12, Os Verdes Anos de um Jornalismo em Transformação, Comunicando
  • 2024, Inteligência Artificial e Ensino Superior Português. Representações e Perspetivas Sobre Presente e Futuro - Submetido, Intercom Revista Brasileira de Ciências da Comunicação
  • 2023-12-26, Under fire - news coverage of the Russian side of the war in Ukraine as combat. The case of Bruno Amaral de Carvalho, Brazilian journalism research
  • 2023-12, A transparência como dimensão da qualidade: a propriedade dos media e os desafios da (in)visibilidade, Comunicação e Sociedade
  • 2023-01-17, Criar pontes entre o solidário e o mercantil: riscos e benefícios de um trabalho colaborativo, Cooperativismo e economía social

Capítulo de livro

  • 2025, The Impact of Artificial Intelligence in Portuguese Higher Education (submetido), Education and Information Technologies, Springer Nature
  • 2024, O fluxo da comunicação em prol da educação: os impactos almejados por uma investigação-ação, Desafios de Investigação em Ciências Sociais: A Relevância Social e Científica nos Projetos de Doutoramento. Atas das X Jornadas Doutorais do CECS, CECS
  • 2024, O Impacto da Inteligência Artificial no Ensino Superior Português - Submetido, Artificial Intelligence and Education, Universidade Aberta
  • 2009, A Novidade dos Movimentos, Dois Anos a Ferver - Retratos da Luta, Balanço da Precariedade, 123, Edições Afrontamento

Documento de trabalho

  • 2024-11, The Impact of Artificial Intelligence in Portuguese Higher Education

Artigo em conferência

  • Corporate Social Responsibility and social Economy: an Interaction Towards Sustainability, 5th International Research Conference on Social Economy da CIRIEC - Portugal & CIRIEC International
  • 2024-10-18, Comunicação social em prol dos professores: uma investigação-ação, IV Congresso Internacional Movimentos Docentes
  • 2024-07-24, O uso do questionário para observação da movimentação online e offline de uma rede de netativismo pela educação. , 13º CONGRESO IBEROAMERICANO DE INVESTIGACIóN CUALITATIVA, 2024
  • 2022-10-26, Bruno A. Carvalho – repórter do lado de lá. Apontamentos sobre as reações à cobertura do lado russo da guerra da Ucrânia, XVII Congresso Ibero-Americano de Comunicação - IBERCOM 2022

Resumo em conferência

  • 2024-08-01, Estratégias de Comunicação Organizacional em um Movimento de Ativismo Digital em Prol da Educação , 23º Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sul
  • 2024, Hereges improváveis - processos de degradação simbólica dos generais "putinistas" nos media portugueses - Submetido, XIII Congresso da SOPCOM
  • 2024, Engajamento com a causa e/ou com a rede? A busca por métricas para compreender uma mobilização digital em prol da educação, 47º Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação

Email


Lisboa 2020 Portugal 2020 Small financiado eu 2024 prr 2024 republica portuguesa 2024 Logo UE Financed Provedor do Estudante Livro de reclamaões Elogios